Online shopping is not a crime

donderdag 10 november 2016






Gewoonlijk moet ik een halfuur lang mijn hoofd breken voor ik op een zinnige titel voor een blogbericht kan komen. Voor dit artikel was het makkelijk. Ik heb in mijn mailbox namelijk een mapje dat dezelfde naam draagt. Daar bewaar ik alle mailtjes, facturen, bestelbonnen...van online-aankopen in.

Nu niet dat dat zo'n vaart loopt, met mij en dat winkelen op internet. Een impuls-aankoper ben ik nooit geweest. Dat ik bijna altijd een paar dagen nadenk voor ik ergens geld aan uitgeef is eerder regel dan uitzondering, online én offline. En de dagen dat ik het plezant vond om een hele dag door drukke winkelstraten te kuieren liggen ook al lang achter mij.

Nee, doe mij dan maar een rondje virtueel windowshoppen. Veel doorklikken, virtuele winkelmandjes vullen, om die daarna gewoon weer leeg te kieperen. En soms toch iets te bestellen, na rijp beraad, dat ook.

Vorige week was het Dag van de Webshop, een evenement waarmee een aantal Belgische webshops zich aan de buitenwereld wilde tonen. Misschien hadden ze beter iets langer nagedacht over een fatsoenlijke naam, want eigenlijk duurde dat spel 3 dagen, maar dat zijn details. Josie's Little Things schreef naar aanleiding van die Dag van de Webshop een fijn blogbericht. Ik was al bezig aan een uitgebreide comment onder haar stuk, maar besloot toen om het onderwerp gewoon te 'lenen'. Bij deze: een overzicht van een paar virtuele winkels waar ik al eens graag wat geld spendeer.


Minikleren


Voor de garderobe van Colette kunnen we terugvallen op een paar vrienden en familieleden die ons met plezier de kleren van hun oudere koters uitlenen. Maar daarnaast vind ik het wel tof om per seizoen ook een paar nieuwe dingen te kopen. Ik vind de kinderkleertjes van Zara en La Redoute heel mooi, en bestel er dan ook regelmatig iets. 

Op vlak van de iets specialere stuks vind ik dat onze noorderburen bijzonder goed bezig zijn. De collecties in organisch katoen van CarlijnQ zijn elke keer opnieuw prachtig. Het is dat het een beetje duurder is, anders kocht ik alles :-) VanPauline maakt dan weer hele stoere dingen. Perfect voor jongens, maar ook voor meisjesmama's die eens iets anders willen dan roze jurkjes. De naamshirtjes heb ik ook al een paar keer besteld als kraamcadeautje. Ook de webshop Toddlers & Tees heeft een mooi aanbod en doet goeie soldekes. 

Van eigen bodem vind ik Lily Balou een heel tof kindermerk. Kleurrijke kleding met toffe prints in zacht katoen, what's not to love? Jammer genoeg is de kwaliteit niet schitterend, de kleren pluizen en krimpen heel snel. Ik bestelde het onder andere al via de webshops van Junior en Lillefant. Ook via dit groepje op Facebook heb ik al wat mooie, tweedehands stuks op de kop getikt. Bij Spookies en De Roze Olifant hebben ze een heel mooi aanbod geprinte body's. Ideaal om af te wisselen met saaiere, effen exemplaren. Tot slot nog een eervolle vermelding voor de webshop van de winkel waar ook onze geboortelijst lag.

Vrouwendingen


Ik ben geen juwelenmie, maar als ik dan toch eens een nieuwe portie bling nodig heb, dan koop ik die bij Billy Rose. Annelies heeft een goed oog voor trends en maakt ook prachtige juwelen op maat. Naast een getalenteerde ontwerpster is ze ook nog eens de vrouw van één van de beste kameraden van mijn man, dus helemaal objectief ben ik misschien niet :)

Nog in mijn "online shopping is not a crime" folder: mailtjes van Sienna Goodies, de online-afdeling van 3 fijne damesboetieks in Antwerpen. In dezelfde stijl: Lily. Al ben ik bij die laatste nog nooit echt overgegaan tot een aankoop, omdat de mooie items sneller uitverkocht zijn dan Usain Bolt de 100 meter sprint kan lopen.

De meer bekendere webshops die ik af en toe bezoek: Asos (hebben o.a prachtige zwangerschapskleding die geen stukken van mensen kost) en Modcloth (waar elk item een 'grappige' naam heeft). Bij die laatste kan het wel zijn dat je douanekosten betaalt, want: Amerika.

Interieurstuff/cadeautjes


Ik ben geen moeilijke mens, ik zou met zo ongeveer alles van bij Lou le chien heel content zijn. 
Mijn eerste aankoop als zwangere geschiedde hier: behangpapier voor de kinderkamer dat uiteindelijk pas tegen de muren geplakt zou worden toen ik al 2 dagen bevallen was. Maar ik ben er nog altijd stikjaloers op. Ook Lola Life Lines is een goed adres voor cadeautjes en dingen-die-je-eigenlijk-niet-nodig-hebt-maar-wel-MOET-hebben, zoals ons koppel plastieken flamingo's in de tuin.

Langs de webshops van Sissy Boy en Urban Outfitters passeer ik ook al wel eens, maar dan meer om inspiratie op te doen dan om effectief iets te kopen.

Drukwerk


Een ietwat seutige bekentenis: als ik veel tijd heb, steek ik al eens graag een fotoboek in elkaar. Ik word daar rustig van, en vertrouw daarvoor altijd op de software van Albelli. Dat je na een aankoop elke week gebombardeerd wordt met mails met kortingscodes, moet je er dan wel bijnemen.

En voor wie nog op zoek is naar een visitekaartje, trouwuitnodiging of geboortekaartje: Justine van Studio Blanche is uw vrouw. In haar webshop vind je ook alles wat je nodig hebt om doopsuikers of trouwcadeaus te knutselen.

Varia


Voor de lezers die van mening zijn dat aankopen vooral praktisch moeten zijn, heb ik ook nog een aantal tips om af te sluiten. 

Een smartphone-hoesje kopen en tegelijk een Gentse start-up steunen? Case Company (het vroegere fotocover) is the place to be. Lenzen nodig maar te lui om naar de opticien te gaan? Lensonline heeft alles wat je nodig hebt (minus de irritante reclame op de radio). En sloddervossen die hun spullen willen labelen, moeten zeker eens kijken bij Nominette.

Fotocredits:

Grote foto links: Lou le chien
Foto midden boven: Lily Mechelen & Oostende
Foto midden onder: Billy Rose
Foto rechts boven: CarlijnQ
Foto rechts onder: Studio Blanche

Vertel: in welke uithoeken van het internet geven jullie jullie geld uit? 



Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Made With Love By The Dutch Lady Designs